Konst med ett budskap – del 1

För nästan ett år sedan postade jag ett inlägg som hade en kortare del om valaffischer (notera också att jag även antog att Sverigedemokraterna skulle ta plats i riksdagen, till skillnad från övriga Sverige som uppenbarligen togs helt på sängen i valet för en månad sedan…) och nu är turen kommen till propagandaposters. Det är en typ av konst som är lätt att gilla. Här finns ett tydligt budskap—en propagandaposter utan ett tydligt budskap vore inte en särskilt bra propagandaposter …—och ett bildspråk som ofta är väldigt lätt att ta till sig. Dessutom finns det ofta humor, dubbeltydigheter eller någon form av finess i bild eller text. Propagandan som den här bloggen är döpt efter är ett uppenbart sådant exempel där ”En svensk tiger” och bilden på en vakande tiger både förmedlar tanken att vi bör vara på vår vakt och tanken på att vi bör hålla käft (tiga). Det senare är för övrigt ett av de allra vanligaste propagandabudskapen, åtminstone när det gäller krigspropaganda, som jag ser som mest intressant.

He’s watching you (amerikansk, 1942) är en av mina absoluta favoriter. Otroligt enkel men ändå väldigt kraftfull. Bits of careless talk (amerikansk, 1943) är kanske den allra bästa affischen av det här slaget när det gäller tydlighet, här går det inte att missförstå att det gäller att hålla tyst om varje liten bit information man kan ha fått reda på. Не болтай! (Prata inte!, sovjetisk, 1941) mitt emellan är enkel i utformningen men har som relativt många andra sovjetiska affischer en dikt (här övre högra hörnet) med på affischen. I det här fallet lyder den ”Håll ögonen öppna. I dessa dagar har även väggar öron. Prat och skvaller går hand i hand med förräderi.”

När det inte hjälper att bara förklara vad man inte ska göra så tar man fram det tunga artilleriet och visar vad konsekvenserna kan bli om man inte följer råden. Dessa Someone talked!-affischer (amerikansk, 1942 och brittisk, andra världskriget) är två av de allra mest känslomässiga propagandaposters jag kan komma att tänka på. Här spelar man verkligen på betraktarens känslor genom att visa en egen sjöman som håller på att drunkna, allt på grund av att någon pratade oförsiktigt.

Hemmafronten är ett annat vanligt tema där man vill visa på betydelsen av alla som inte direkt är ute i kriget. We Can Do It! (amerikansk, 1942) är kanske den allra mest kända i den kategorin och är nära relaterad till den amerikanska kulturikonen Rosie the Riveter som symboliserar kvinnorna som tog fabriksjobb under kriget. Tyskarna hade en speciell stil på sina affischer som jag tilltalas av, här So wie wir kämpfen – Arbeite Du für den Sieg! (Precis som vi slåss – arbetar du för segern!, tysk, andra världskriget) som sattes upp i fabrikerna för att motivera arbetarna. Sovjetiska propagandaaffischer hade ofta någon form av gemenskapstema—kanske inte så konstigt för ett system som bygger på kollektivism—och den tredje postern ovan är min favorit bland dessa. Народ и армия едины! (Folket och armén är ett!, sovjetisk, kalla kriget) har en väldigt snygg layout och färgskala där soldaten flankeras av bonden och arbetaren som håller upp sina redskap och formar hammaren och skäran i den röda femuddiga stjärnan med guldkant.

De två undre är först Ilmasta uhkaa vaara! Kaikki kansalaiset väestönsuojelutyöhön (Faran hotar från luften! Alla medborgare till civilförsvarsarbete, finsk, 1938) som manar till att alla har sin del att göra inför ett kommande krig (notera alltså att andra världskriget ännu inte startat när den här postern gjordes) genom att förbättra gas- och bombskydd via civilförsvaret (VSS). Här gillar jag färgerna och symboliken med en sköld och gasmask—som för övrigt ger affischen ett konstigt futuristiskt drag. Den andra är This is your war! (amerikansk, 1943–45) som direkt vill visa att det är produktion som kan stoppa den demoniserade fienden, här i form av ett dubbelhövdat (Adolf Hitler och Hideki Tōjō) monster som hotar friheten (genom att slita ner Frihetsgudinnan). Det här är ditt krig!

• • • • •

Nästa del är tänkt att fokusera lite mer på ren krigspropaganda som har som främsta uppgift att ingjuta moral i de egna leden och/eller demoralisera fienden. Precis som vanligt kan det dröja en dag eller ett år innan den delen kommer…

2 reaktion på “Konst med ett budskap – del 1

  1. Bilden En Svensk Tiger skyddas av upphovsrätt. Upphovsrätten tillhör Beredskapsmuseet. Du har inte sökt eller erhållit tillstånd att använda bilden. Vänligen avlägsna bilden omedelbart från din sida.

    Vill du använda bilden, kontakta undertecknad för information.

    Marie Andrée
    PAX Juristbyrå

  2. Pingback: Konst med ett budskap – del 2 | En svensk tiger

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *